Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
Motto Týmu Hnízdo: „Děti patří do rodiny.“
Tým Hnízdo – Čiriklano Kher /dále jen Tým Hnízdo/ poskytuje sociální službu „Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi“, která je zařazena v Krajské síti sociálních služeb (identifikátor služby: 902971).
Letáček SAS aktualizováno 1. 1. 2024
Veřejný závazek aktualizováno 1. 1. 2024
Smlouva o poskytování služby aktualizováno 14. 2. 2023
Standardy kvality pro veřejnost aktualizováno 1. 1. 2024
Etický kodex služby aktualizováno 4. 2. 2015
Etická dilemata aktualizováno 4. 2. 2015
Pravidla stížností pro dospělé aktualizováno 1. 3. 2019
Pravidla stížností pro děti aktualizováno 1. 8. 2018
Informace pro děti aktualizováno 27. 2. 2023
Informace pro děti - knížečka aktualizováno 2019
Pravidla ochrany práv pro děti, 10. 5. 2019
Pravidla pro děti - Ubližuje ti někdo, víš co je týrání a zneužívání, 10. 5. 2019
Pravidla pro ochranu dětí před syndromem Can, 30. 6. 2017
Pravidla pro jednání se zájemcem o službu aktualizováno 15. 3. 2023
Pravidla pro odmítnutí zájemce o službu aktualizováno 13. 1. 2014
Dokumenty související s činností Týmu hnízda
Metodika předškolního vzdělávání 2014
Metodický průvodce vzdělávacími aktivitami pro rodiče 2019
Metodický průvodce Asistované kontakty 2020
Zpráva o ubytovnách na Ostravsku 2013
Ø Hrozí Vám, že Vaše dítě skončí v ústavu třeba proto, že…..
Kamen tumenge telel tumare čavhore andro ustavos?
Ø Ocitli jste se v těžké situaci a obáváte se, co bude dál?
Daran tumen nadžanen so tekerel?
Ø Čekáte, nebo se Vám narodilo děťátko a bojíte se, jak se o něj postarat?
Užaren čavhore the daran, sar pes pal leste tekerel?
Ø Mají Vaše děti problémy ve škole nebo s chováním a už je toho na Vás moc?
Našunen tumen tumare čavhe, napiren andre škola hin pre tumende
but?
Ø Už jsou Vaše děti v ústavu a nevíte, jak je získat zpět?
Imar hine tumare čachr andro ustavos, the kamen len?
Nebuďte na to sami, přijďte za námi
Na aven pe oda korkore, the aven pala mende
V čem Vám můžeme pomoci…
Ø navrácení dítěte zpět z ústavní výchovy
Ø vyřízení dovolenky dětí v ústavech
Ø doprovod při návštěvě dítěte v ústavu
Ø s výchovou dítěte a péčí o něj
Ø s vedením domácnosti
Ø jak lépe hospodařit s penězi
Ø řešit Vaše vztahy v rodině
Ø řešit problémové chování Vašeho dítěte
Ø umět trávit volný čas
Ø pečovat o zdraví a stravování rodiny, především dětí
Ø zprostředkovat zaměstnání
Ø zprostředkovat bydlení
Ø zprostředkovat doučování Vašich dětí
Ø najít vhodnou školu pro Vaše dítě
Ø hájit Vaše práva při obstarávání si osobních záležitostí, doprovázet Vás na úřady a jiné instituce
Ø při jednání na úřadech
Ø poskytnout Vám radu, poradenství, zprostředkovat odbornou pomoc
Poslání
Je podporovat a doprovázet rodiny s dětmi ve věku od 0-18 let z Ostravy a přilehlých obcí, dále Orlové, Studénky, Petřvaldu, Bílovce, které se ocitly v obtížné situaci (především nízké kompetence rodičů a sociální důvody) a v dané chvíli ji nemohou zvládnout vlastními silami. Tým Hnízdo ve spolupráci s rodinou, mnohdy za spolupráce orgánu sociálně právní ochrany dětí usiluje o zachování, posilování či navrácení společného soužití rodiny a zdravého vývoje dětí v podmínkách funkční biologické rodiny.
Rodiny navštěvujeme v jejich domácnosti nebo prostředí, kde se cítí bezpečně, mohou však za námi přijít i do naší kanceláře.
Dítě: Pro účely naší poskytované služby se dítětem rozumí nezletilá osoba do věku 18 let jejího věku /shodně se zákonem 359/1999 Sb., o sociálně právní ochrany dětí, v platném znění a s Úmluvou o právech dítěte/.
Rodina /v rámci poskytování služby používáme také pojmy klient, uživatel/: Rodinou pak rozumíme skupinu osob /případně více skupin osob/, navzájem spojených pokrevními svazky, manželstvím nebo srovnatelným právním vztahem /druh, družka/, jejichž dospělí členové jsou odpovědni za výchovu svých dětí, či dětí svěřených do jejich výchovy, pěstounské péče, adopce, nebo jsou těchto práv zbaveni a usilují je opět získat. Základní rodinu pak tvoří muž, žena a jejich děti, neúplnou rodinu tvoří pouze jeden z rodičů a děti. Rozšířená rodina pak je tvořena nejbližšími příbuznými /teta, strýc, babička, dědeček…/. Tým Hnízdo nabízí pomoc všem členům rodiny podílející se na poskytování služby.
Zásady pracovníků
Služba „sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi“ ve vztahu k rodině
se řídí zásadami, které jsou závazné pro všechny pracovníky, dobrovolníky i studenty
na praxi. Základní předpoklady a zásady jsou následující:
Ø Naše služba nevylučuje a nediskriminuje nikoho, ať už z hlediska rasy, etnické, národnostní příslušnosti, politického či náboženského přesvědčení, sexuální orientace apod.
Ø Náš tým vnímá člověka jako jedinečnou bytost, která je rovna ve svých právech a svých povinnostech. Tým Hnízdo zdůrazňuje hodnotu každého lidského života, zcela akceptuje jeho důstojnost.
1. Dítě má právo vyrůstat se svými rodiči a svými sourozenci
ve vlastní rodině: pouze v případě, kdy dojde k porušení práva dítěte na jeho ochranu /toto právo chrání dítě před násilím, všemi druhy zneužívání a zanedbávání/, může být dítě z rodiny odebráno a umístěno do jedné z forem náhradní výchovy či péče. Týmu Hnízdo jde především o blaho dítěte a naplňování jeho práv.
2. Zásada uplatňování práva pro dítě:
ačkoli smlouvy uzavíráme s Vámi rodiči, vždy upřednostňujeme právo a zájem dítěte nad Vaším zájmem.
3. Zásada pomoci, podpory:
Pomůžeme Vám rádi řešit Vaše problémy a podporovat Vás při jejich řešení
Pozitivní příklad: pracovník zpočátku doprovodí klienta na úřad, pomůže mu v komunikaci při rozhovoru s úředníkem, vyplní s ním společně formulář, postupně během spolupráce nechává uživatele hovořit samotného, pouze ho doprovází a podporuje, v konečné fázi uživatel jde na úřad zcela sám bez pomoci.
Negativní příklad: pracovník doprovází klienta na úřad, vše za něj vyřizuje, Nebo si pracovník chce ulehčit práci, proto zajde na úřad i sám. Tyto skutečnosti mohou u klienta vést k situaci, že vyžaduje, aby pracovník jeho záležitosti řešil za něj. Výsledek: Pracovník klientovi nedává možnost k seberozvoji. Pro klienta se stala služba součástí života,
bez které není schopen své problémy řešit sám.
4. Zásada motivace:
Nebojte se, nemějte obavy, společně Vaše problémy překonáme
Pozitivní příklad: „…dnes to zvládneme spolu, vím, je to pro Vás těžké, ale vůbec nic se neděje, příště se o to pokusíte sám, já budu u Vás na blízku, uvidíte, to zvládneme…., „“… jste výborný…“, „…lépe bych to nezvládla…“. Pokud se rozhodneme klienta přijmout
a pomoci mu, pak náš klient by měl vědět, že ve své situaci není sám, že se může o nás opřít, nemá mít pocit beznaděje.
5. Zásada dobrovolnosti:
Sami se rozhodnete, jaký problém chcete řešit a jak jej chcete řešit.
V žádném případě pracovník klientovi nikterak nepřikazuje, nezakazuje, nenutí ho k činnostem, které mu nejsou vlastní, nečiní žádný nátlak pro spolupráci. Zcela nežádoucí je podlehnutí pracovníka přesvědčení, že klient neví, co je pro něj dobré
a co ne. Např: klient nepůjde uhradit v termínu nájem, pracovník ho pouze upozorní
na negativní důsledky jeho jednání.
6. Zásada individuálního přístupu:
Budeme se spolu domlouvat na schůzkách, kde se budou konat a co budeme dělat.
Klient přichází se svými určitými, konkrétními /specifickými/ potřebami. Proto má každý klient svého klíčového pracovníka, společně vypracovávají individuální plán, plánují jednotlivé kroky k dosažení cíle, který si klient určil.
7. Zásada důvěry:
Co nám řeknete, nebudeme bez Vašeho svolení dále šířit.
vztah mezi pracovníkem a klientem je založen na vzájemné důvěře. Zaměstnanec chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost sdělení. Pracovník o všech skutečnostech, o kterých se o klientovi a jeho rodině dozví, zachovává mlčenlivost. Bez vědomí a souhlasu klienta žádnou informaci dále nešíří. Klient je však již před přijetím do služby seznámen s tím, že jsme vázáni zákonnými normami upravujícími oznamovací povinnost (např. rodič se řádně nebude starat o dítě, bude ho zanedbávat, dítě nebude navštěvovat povinnou školní docházku apod., pak tuto skutečnost hlásíme orgánu sociálně právní ochrany dětí v místě bydliště, kde rodina má trvalé nebo faktické bydliště).
8. Zásada respektování názoru klienta:
Máte-li jiný názor na situaci, nebojte se ho říci. Ani odlišný názor klienta na řešení jeho problému či nepříznivé sociální situace, nesmí být příčinou poškození klienta ze strany pracovníka.
9. Zásada nehodnocení klienta:
Nejsme tu od toho, abychom Vás hodnotili, ale jsme tu od toho, abychom Vám pomohli.
zaměstnanec svého klienta nesoudí, neříká mu, že si za svou situaci může sám, nehodnotí klienta na základě zjištěných informací od jiných subjektů /př. OSPOD/, rodinných příslušníků a nečiní tak závěry. Získané informace v žádném případě nesmí mít vliv na spolupráci s klientem. Pracovník ač k informacím přihlíží, sám si vytváří o klientovi obraz o (např. klient není špatný, ale nezachoval
se správně, když nezaplatil nájem).
Cíle naší služby
Ø napomáháme k návratu dětí z ústavní výchovy (nebo náhradní rodinné péče) zpět
do rodiny, a tím zároveň snižujeme počet dětí umístěných v ústavní výchově
Ø napomáháme k navázání a posílením kontaktů biologických rodičů /blízkých příbuzných/ s dětmi, které jsou umístěny v ústavní výchově nebo v náhradní rodinné péči
Ø napomáháme ke snižování rizika umístění dítěte do ústavní výchovy či pěstounské péče a snažíme se, aby rodič byl schopen samostatně uspokojovat potřeby dítěte a být
na naší službě nezávislí.
Pozn.: cílů dosahuje prostřednictvím nabízených činností, na základě definovaného cíle klientem a společně vytvořeného individuálního plánu, kdy společnými postupnými kroky podporujeme a motivujeme klienta k dosažení jeho cíle
Sekundární cíl
Prostřednictvím jednodenních kulturních, vzdělávacích, společenských akcí, skupinových setkání, pobytových víkendů /jedná se o dobrovolné aktivity, které realizujeme pouze v případě získání finančních prostředků/ chceme:
ü předávat rodinám informace, kdy rodiče získají právní povědomí a své nabyté znalosti mohou využít v praxi při řešení své situace či konkrétního problému
ü zvýšit rodičovské kompetence, kdy rodič bude schopen s dítětem trávit volný čas, umět si zorganizovat rozvrh dne, s dítětem si hrát, učit se s ním apod.
ü upevňovat rodinné vazby
ü posílit pozitivní pohled k výchově a vzdělávání svých dětí, rodič bude vzdělávání dítěte vnímat jako potřebné
ü navazovat nová přátelství
ü napomáhat rodinám začleňovat se do společnosti
Naše dlouhodobé cíle:
ü snažíme se zefektivnit systém pomoci rodinám s dětmi v obtížné situaci
ü pomáháme posilovat pozitivní pohled rodin na OSPOD
Cílů chceme dosáhnout prostřednictvím prohlubování spolupráce s odborníky začleněnými do systému sociálně-právní ochrany dětí.
V rámci školení, seminářů, stáží a kulatých stolů si pracovníci Týmu Hnízdo:
ü prohlubují svou kvalifikaci
ü usilují o profesní růst
ü vyměňují si zkušenosti
ü získávají nové podněty, které realizují v praxi
ü zvyšují kvalitu své práce
Okruh osob, pro něž je služba určena – kdo se na nás může obrátit?
Rodina s dětmi ve věku 0 – 18 let z Ostravy a přilehlých obcí, dále Orlové, Studénky, Petřvaldu, Bílovce, která se ocitla v obtížné situaci, nedokáže ji vlastními silami řešit a:
Ø v jejímž důsledku by mohlo dojít k umístění dítěte do ústavní výchovy
Ø rodiče a příbuzní dětí umístěných do ústavní výchovy nebo do náhradní rodinné péče, kteří usilují o návrat dětí zpět do své péče
Ø rodiče a příbuzní dětí umístěných do ústavní výchovy nebo do náhradní rodinné péče, kteří usilují jen o posílení kontaktu se svými dětmi, nebo následně o jejich návrat zpět
Širší cílová skupina: Každé dítě, které požádá o ochranu svého života a dalších svých práv /byť tato pomoc může spočívat pouze ve zprostředkování informací orgánu sociálně právní ochrany dětí.
Ročně poskytneme pomoc a podporu v naplňování cílů cca 80 - 100 rodinám /z toho cca 330 - 350 dětí/.
Místo poskytované naší služby – kde se můžeme setkávat
Pracoviště týmu Hnízdo je situováno v blízkosti centra města Ostravy (asi 12 – 15 minut pěší chůze od centrálního Masarykova náměstí) v blízkosti veřejné komunikace a dopravy (cca 300 m) od tramvajové zastávky, v blízkosti je autobusová i trolejbusová zastávka.
Pracoviště je snadno dosažitelné městskou hromadnou dopravou ze všech směrů:
Čas poskytované naší služby – Kdy se Vám můžeme věnovat?
Ø Terénní asistence v pracovním týdnu nepřetržitě
od pondělí od 8 hodin – do pátku 16.30 hodin
ü pracovník dochází do rodiny vždy po dohodě s klientem
ü s výjimkou státem uznaných svátků
ü v případě potřeby a nutnosti je pracovní doba pružně přizpůsobena potřebám klientů
Ø Ambulantní asistence
Pondělí: 8:00 – 12:00 a 13:00 – 16:00
Úterý: 8:00 – 12:00 a 13:00 – 16:00
Středa: 8:00 – 12:00 a 13:00 – 16:00
Čtvrtek a pátek máme vyhrazen pouze pro pozvané klienty a to v době, na které se klient s pracovníkem společně dohodnou
ü v kanceláři zajišťuje jeden pověřený pracovník Týmu Hnízda
ü s výjimkou státem uznaných svátků
Rozsah poskytování služby
Poskytovatel Rodině nabízí níže uvedené činnosti:
ad a) Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
ad b) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
ad c) Sociálně terapeutické činnosti
ad d) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Nejsou vám jakékoli informace o naší službě zcela jasné?
Pokud nerozumíte jeho znění, nejsou Vám jasné a srozumitelné některé pasáže (odstavce, formulace), můžete se na nás obrátit.
Těšíme se na Vás a spolupráci:
ü Osobně na adrese: Bieblova 6, 702 00 Ostrava (vchod do budovy z Bieblova 8)
ü Telefonicky: 596 111 840, 775 761 192
ü Elektronicky: hnizdo@vzajemnesouziti.cz
Rádi Vám vše ústně či písemně vysvětlíme. Pokud jste Rom/ka a lépe hovoříte a rozumíte romsky, neostýchejte se, jedna z našich pracovnic hovoří romsky.
Pracovníci Týmu Hnízda